dinsdag 29 juni 2010

Dag 20 - 29 juni: Banff - Calgary

Vandaag is onze laatste volledige dag in Canada. Tot onze grote spijt. We hebben 3 fantastische weken beleefd hier. Veel geluk gehad met het weer en veel gezien en gedaan.

Onze dag begonnen weer met een ontbijt in onze B&B in Banff. De 2 vorige dagen hadden we de ontbijttafel voor ons alleen maar vanmorgen was het een drukke bedoening. We zaten aan tafel met 4 hollanders maar alles verliep vlot. Na de afrekening gingen we rond iets na 9 nog inkopen doen bij de Safeway op de hoek voor de picknick.
Rond 9u30 zijn we dan eerst nog naar de Vermillion Lakes gereden. Dit zijn 3 meren in Banff waar veel vogels nestelen en waar bevers dammen gebouwd hebben. Je kon hier echter niet ver met de auto doorrijden en zijn hier maar eventjes geweest. Onze tijd was vandaag beperkt omdat we de auto vandaag om 18u moesten inleveren op de luchthaven in Calgary en daarom hadden we vandaag geen lange wandeling of verre rit meer op het programma staan.
We reden verder naar Johnson Lake. We deden een wandeling rond het meer. Het zonnetje scheen weer vollebak. Dus het was prachtig om te wandelen. Na een uur waren we terug bij de parking.
We gingen verder naar Minnewanka Lake. Dit is het grootste meer van het Banff National Park. Hier hebben we onze picknick opgegeten tussen de bighorn schapen en hun lammetjes. Ze kwamen zelfs heel kortbij toen ze het papier van onze broodjes hoorden kraken. Na de picknick hebben we nog een korte wandeling gedaan naar een canyon bij het meer en rond 13u zijn we doorgereden naar onze laatste stopplaats in Banff National Park: lower Bankhead. Hier zie je nog de overblijfselen van een mijnwerkersstadje van het begin van de vorige eeuw. Er werd hier steenkool ontgonnen voor de spoorwegen in Canada. Na de korte wandeling hier gingen we rond 14u richting Calgary. We stopten nog in Canmore (22 km van Banff) om nog een beetje benzine bij te tanken en een koffie en om 15u reden we verder naar Calgary.
Het landschap veranderde meteen toen we de Rocky Mountains uitreden richting Calgary. Voor eerst sinds lang geen bergen en besneeuwde toppen meer rondom ons heen maar een bijna vlak landschap met weien. Na een goed uur rijden kwamen we in Calgary aan. Dit is een stad met 1 miljoen inwoners en dat merk je ook aan het verkeer. Heel druk was het hier. Om 16u15 kwamen we aan bij ons hotel, het Holiday Inn hotel, op een 10-tal minuten van de luchthaven.
Na het inchecken brachten Andre, onze pa en ik de auto naar de luchthaven en de shuttledienst van het hotel bracht ons terug. Er is een restaurant in ons hotel en hier hebben we voor de laatste keer een lekkere steak gegeten. Nu is het bijna 22u en gaan we bijna slapen. Morgen worden we om 3u30 gewekt want om 4u30 brengt de shuttle ons naar de luchthaven. Onze vlucht is morgen om 7u08.

Met spijt in hart keren we morgen terug naar ons Belgenlandje.